Startsida                                                    

Norton    

HÄR KOMMER JAG ATT VISA FOTON OCH SKRIVA OM MIN NORTON
___________________________________________________________________________________________________________________________

Lite bakgrund först:
Jag hade en -71 Commando Roadster mellan -78-81 och jag gillade den skarpt.
Den hade en härlig motor med skönt ljud - Bilprovningen och jag var väl inte riktigt överens om det.
Bra vridmoment också så man behövde inte vara så noga med växlarna - bara man inte gick över 7000 varv.
Den var väl inte så samarbetsvillig alla gånger men vi kom varandra nära i alla fall.

- Ett problem jag hade var att vevaxeln på tändningssidan var skadad så att det läckte in olja på spetsarna.
  Jag fick öppna tändkåpan och torka av spetsarna om den stått en dag.

- En dag när jag drog på för mycke och slängde i 2:an med fullgas smällde det bara till och sen stannade den.
  Jag trodde det var kedjan som gått av men icke. Efter en koll konstaterade jag att växellådan pajat.
  När jag rev konstaterade jag att huvudaxeln gått rakt av och 2:ans drev var helt utan kuggar.
  För övrigt var den OK. Jag ringde Jorkas Motor som hade allt på lager.
  Två dagar senare hade jag grejorna hemma och kunde sätta ihop den igen - inom en vecka var man ute på vägen igen.

- Liten tank hade den, ca 9 liter - jag fick soppatorsk på hemvägen när jag körde hem den från Jönköping
  (jag köpte den där) till Gävle.

Sen såldes den när det blev dags för hus och familj.
I början saknade jag nog inte hojen så mycke - det var fullt upp med att bygga hus och driva upp ungarna (4st).

För några år sen kom suget efter en hoj tillbaka - det blev en Kawasaki ZZR600 -92, den är fortfarande kvar.
Det är en riktigt fin cykel med en häftig motor - 100 hästar och rödmärkt vid 14 000 varv - går som satan.
Problemet är att farten inte känns (helkåpa) speciellt mycke - vid 100 känns det som man kan kliva av hojen i farten.
Därför skruvas gärna farten upp så det blir med fara för livet eller körkortet man kör den.
Sen blir det inte mycke skruva heller - byta olja, drev/kedja på sin höjd.
Den ska säljas till våren.

Min Norton - köpet:
Jag hade letat efter en Norton några år men inte hittat nån till vettigt pris förrän i höstas.
Den fanns på Blocket en dag och jag föll direkt för den.
Jag fastnade för det enkla och råa stuket.
Jag kollade upp den i Bilregistret och ringde och pratade med en tidigare ägare.
Jag hade turen att få tag i han som byggde om den den i det skick den var i köpet.
Han hade byggt den som en Classic Racing-hoj och körde några tävlingar med den.
Den var registrerad för gatbruk och han tyckte det var ett bra pris och tyckte att jag skulle slå till vilket jag gjorde.
Sen har den bytt ägare några gånger innan jag fick se den på Blocket.


Det var ett problem bara - den fanns i Staffanstorp, nära Lund och jag bor i Gävle.
Jag funderade på att ta släpvagnen och åka ner men tvekade då det skulle ta nästan en hel helg tur o. retur.
Till slut bestämde jag mig att anlita en flyttfirma - då behövde den inte packas in i en låda utan hämtades som den var.
Det var inte allt för dyrt - 3 000:-. Det skulle nog kostat lika mycke om jag åkt själv om man räknar med en övernattning.
Flyttfirman kom hem med den en lördag - rena julafton.
Det var inte lika roligt när han öppnade släpet då den hade vickat omkull i frakten.
Växelspaken var böjd och varvräknar-glaset var sprucket.
Motoroljan hade runnit ut i vagnen och på en pärm med intyg, kvitton, mallar m.m.
Men efter att jag hade torkat bort oljan från papperna och böjt till växelspaken var jag nöjd till slut.

Specifikation - vid köpet:
   
Vikt
175kg fulltankad
Motoreffekt 60Hk / 45kW
Ram
-59 Featherbed wideline
Motor & växellåda -71 Commando 750
Förgasare
Dubbla Amal MkII 32mm
Avgassystem Kus Kuhn
Framgaffel -95 Telefork Racing MP 675
Framhjul 90/90 19"
Frambroms -71 Commando
Bakhjul 110/80 18"
Bakbroms Featherbed original - den har suttit på en model 50
Sadel Omklädd Manx-stomme - trasig klädsel - syns på bilderna från höger sida
Tank Glasfiber ca 16 liter
Oljetank Aluminium
Fotpinnar Hemsvarvade i dur-aluminium
El Capacitor, inget batteri
Instrument Endast varvräknare - Den är registrerad som en -59, därför finns inget krav på hastighetsmätare :-)

Foton på hur den såg ut när jag köpte den.
 

Ombyggnad av hojen

Uffe - den lycklige ägaren
___________________________________________________________________________________________________________________________
Startsida